FANDOM

City-X
Billede
City-x
Genre Punkrock
Har optrådt i Ungeren 17/12 1982, 10/4 1983, 11/6 1983, 27/3 1985, ??/10 2002
Medlemmer Lars Grønning (bas), HanseQrt (vokal & guitar), Gert Oestrich (trommer)

I en tid med kold krig, apartheid, hjerne-forstørrede computernørder, dumme dense- drenge, avisernes løgnehistorier, politistater, politivold og meget mere. I en tid hvor disco-musik var hver-mand eje i pladesamlingen, hvor Saturday Night Fever og Grease var de mest sete biograffilm, og la coste sweatshirten gjorde sit indtog som status- symbol. På den samme tid, vi snakker ca.1980, gjorde punken sit indtog i Danmark. Det tog nogle drenge fra Rødove, Hanseqrt , Lars og Gert, til sig med det samme, og sammen lavede de bandet City-X. Alle de overnævnte emner havde de en mening om, og det gav sig udslag gruppens tekster og ikke mindst deres melodiøse og agressive punk/new wave rock. debuten som punk/rock musikere gjorde de i lidt andre sammenhænge, til punk martathon "concert of the moment" i 1979, I det desværre nu lukkede spillested Saltlageret, hvor Gert og et ex-medlem Søren Henriksen spillede i bandet City Roots, og hanseqrt og Lars spillede i You-x.

De fandt sammen og dannede City-X. Det lille uafhængige pladeselskab Irmgardz opdagede gruppen og foreslog dem at lave en EP, nemlig "ude af drift" med numrene: Coverboy, Avis og Only cops Can. Det gav en masse fulde huse til de efterfølgene koncerter. Der fik bl.a. BZ-bevægelsen til at tage City-x som husorkester, og de lavede en støtte-singe sammen med Ads , med numerene: Politi-Militær og Gensidig afhængighed. Lars Top Galia, var da også manden bag "Nosferatu Festivalen" i det hedengangne Saltlageret, hvor City-x bidrog med numret: langtidsledig.

Men ny lyd og anderledes tider opstod, og City-X gik i studiet og indspillede en ny EP, denne gang med Nils Torp (Kliché) bag pulten og Nené la Beet på div. strygere. Den kom til at hedde "Dansende Drenge", og hele pressen udråbte "Drengene" til at være det helt nye og store. Bandet inspillede en demo-session i et studie på Fælledvej i København med et masivt materiale, der skulle være numre til det kommede "full length" album med City-X. Og bandet spillede på Roskilde Festivalen i 1984, hvor man kunne førstegangslytte alle numrene.

City-X på Myspace: myspace.com/cityxdk

Ad blocker interference detected!

Also on FANDOM

Random Wiki