FANDOM

Efter domstolen talte mod Ungdomshuset, og specielt efter huset blev ryddet, er der skudt mange større eller mindre støttegrupper for Ungdomshuset op rundt omkring. Blandt dem er:

Foreningen for flere operahuseEdit

Foreningen for flere operahuse er en gruppe som via sin åbenlyse sarkasme sætter fokus på ensretningen indenfor det københavnske kulturliv.

Forældre for flere fede ungdomshuseEdit

Foreningen forældre for flere fede ungdomshuse (oprindeligt Forældre For Ungdomshuset) er en gruppe af forældre til brugere af Ungdomshuset, som kæmper for at deres børn fortsat vil have et hus at kunne komme i. Gruppen er af den holdning at problemet burde være løst politisk, og tager afstand fra politiets rydning af huset.

FredsvagtenEdit

Fredsvagten er et initiativ for at prøve at holde urolighederne på Nørrebro på et minimum, og generelt mane til besindelse. Fredsvagten står vagt ved Folkets Hus og bør ikke forveksles med den fredsvagt som har stået foran Christiansborg siden 19. oktober 2001.

Fredsvagten kan kontaktes ved Folkets Hus eller på telefon 31619518

GamlerenEdit

Christianiaartikel

Den oprindelige artikel "Hilsen til Ungeren fra gamleren"

Gamleren er en slags støtteside "for folk over 40 år der ikke har glemt hvordan det var at være ung". Den udspringer af en artikel i Christianias Ugespejl, skrevet af Gunhild Brethvad, som hedder "Hilsen til Ungeren fra gamleren".

Gruppen for plads til alleEdit

Gruppen for plads til alle er en støttegruppe fra Aalborg. De arbejder for at fremhæve at Ungdomshusets brugere ikke er nær så farlige som medierne gør dem til. Foreløbigt deler gruppen løbesedler ud, men skulle eftersigende have planer om større aktioner senere hen.

Husets BørnEdit

Husets Børn er en støttegruppe dannet af brugere af Ungdomshuset på Jagtvej 69. Gruppen har - meget lig denne wiki - som hovedformål at aflive mange af de fordomme der er overfor Ungdomshus-miljøet og brugerne af Ungdomshuset. Derudover arbejder gruppen for et eller flere ungdomshuse i København.

Ikkevolds-initiativetEdit

Ikkevolds-initiativet er en støttegruppe af naboer til, forældre for og gamle og nye brugere af Ungeren. Initiativet arbejder på en fredelig, politisk løsning på problemet med Ungdomshuset under parolen Nej til vold, ja til politisk løsning. De har blandt andet forsøgt at få de ansvarlige politikere i tale, talt med Center for Konfliktløsning, lavet plakater, givet interviews osv. osv.

Initiativet for flere ungdomshuseEdit

Initiativet for flere ungdomshuse er et initiativ som, ikke overraskende, arbejder for flere ungdomshuse i København. Initiativet arbejder ud fra 10 bud (eller argumenter) for hvorfor vi skal have flere ungdomshuse. Det var aktivister bag initiativet som startede ligebegyndt - et andet initiativ for ungdomshuse.

Links om Initiativet for flere ungdomshuse

Ini'tivgruppen fra 82Edit

Ini'tivgruppen fra 82 er en række af de aktivister som tilbage i 1982 besatte det daværende Folkets Hus og gjorde det til det der senere blev kendt som Ungdomshuset. Gruppen arrangerer fredelige aktioner og happenings, samt prøver at få politikerne til at tage ansvar.

  • Ini'tivgruppen fra 82 kan kontaktes via webmaster på jagtvej69.dk på ffungeren@yahoo.dk

Kunstnere for UngdomshusetEdit

Kunstnere for Ungdomshuset er en sammenslutning af musikere, kunstnere, filmfolk, forfattere og andre, som støttede Ungdomshusets bevarelse. Gruppen består blandt andet af Kashmir, Peter Belli, Zlatko Buric og mange andre.

Naboerne til UngdomshusetEdit

Naboerne til Ungdomshuset er ikke en egentlig støttegruppe, men snarere en række personer som har været glade for deres naboskab med Ungeren. Flere af disse naboer kan kontaktes via webmaster på jagtvej69.dk på adressen ffungeren@yahoo.dk.

Nørrebrogruppen for plads til alle især UngdomshusetEdit

Nørrebrogruppen for plads til alle især Ungdomshuset kæmper, ikke overraskende, for plads til alle på Nørrebro. Gruppen var bl. a. medarrangør af det store nytårsoptog.

Odense SupportEdit

Odense Support har arrangeret støttedemonstrationer, gadefest, aktioner mm. for Ungdomshuset, men også for fristeder alle steder, plus at de ligeledes kæmper for et brugerstyret sted i Odense.

Pensionister for UngdomshusetEdit

Pensionister for Ungdomshuset er en støttegruppe bestående af pensionister, som støtter kampen for et ungdomshus.

Pink BlokEdit

Pink Blok eller Pink Panther Party er en støttegruppe som benytter "ikke-voldelig civil ulydighed" i kampen for Ungdomshuset. Gruppens navn er en parodi på Black Block - som gruppen i øvrigt står skulder ved skulder med i kampen.

Pro UngdomshusetEdit

Pro Ungdomshuset er en borgergruppe fra Nørrebro som bakker op om de unges ret til Ungdomshuset. Gruppen kæmper fortsat for en politisk løsning på problemet omkring Jagtvej 69.

Borgergruppens ene talsmand, Esben Olsen, blev i øvrigt i dagene efter Ungdomshusets rydning anholdt ved en fredelig demonstration hvor han ifølge flere øjenvidner ikke havde gjort noget forkert.

Pro Ungdomshuset samler ind til kampen for et ungdomshus i København. Du kan støtte gruppen ved at indbetale et beløb på bankkonto 8401 1079120

Præster for UngdomshusetEdit

Præster for Ungdomshuset er en sammenslutning af nørrebroske præster som kæmper for dialog og forståelse for at undgå vold.

Ungeren har ordetEdit

Ungeren har ordet er et projekt som er sprunget ud af en artikelserie Dagbladet Information oprindeligt havde tænkt sig at bringe. Flere aktivister og Ungdomshus-brugere havde gennem længere tid arbejdet sammen med avisen om en artikelserie som skulle munde ud i at Ungdomshusets brugere en dag skulle skrive hele avisens indhold.[1]

7. marts annullerede Information imidlertid aftalen da de ville "undgå at blive taget til indtægt for de grundlæggende udemokratiske midler, der er anvendt" i protest mod rydningen af Ungeren. Redaktionsgruppen69 har i protest gjort de artikler, der skulle have været bragt i avisen, tilgængelige på Ungeren har ordet.

Vejle Initiativ GruppeEdit

Vejle Initiativ Gruppe er en gruppe der først og fremmest er oprettet for at skaffe et ungdomshus i vejle, men også til at støtte andre initiativ grupper der gerne vil have hjælp og lignende. De har arrangeret demonstrationen i Vejle den 16 marts og arrangerer også flere ting med tiden, blandt andet støtte koncerter osv.

Vesterbro for UngerenEdit

Vesterbro for Ungeren er en støttegruppe som består af et par personer, som har oprettet en myspace-profil til støtte for Ungeren.

Vesterbro loves UngerenEdit

Vesterbro loves Ungeren er en gruppe Vesterbro-borgere, som sympatiserer med Ungeren. De var bl. a. medarrangør af den store stjernedemo 14. december.

Perkere 4 UnghuseEdit

Perkere 4 Unghuse, eller P.4.U er nogen af de lokale indvandrere fra nørrebro der har startet en støttegruppe, og den har så spredt sig lidt ud over landet.

Ad blocker interference detected!

Also on FANDOM

Random Wiki