FANDOM

Nedenstående afskrift af artiklen fra Christianias Ugespejl er sakset fra Maj's ebblog. Tak for hjælpen!

Hilsen til Ungeren fra ”gamleren”Edit

Det kræver ofte kamp, politi og sirener, før almindelige mennesker får tilkæmpet sig dagligdags rettigheder.

RØRE I ANDEDAMMENEdit

Gunhild Brethvad - Forfatter/Instruktør

FORLEDEN STOD en gammel kone midt på Nørrebros Runddel og tudede. Omkring hende var der brosten og sirener og bål og brand. Jeg kunne senere se mig selv filmet fra helikopteren – en lille rød prik i alt det sorte. Jeg stod der i min røde genbrugsfrakke til 168 kr. og så på det, der var ved at udvikle sig til krig i min bydel.

Hele natten lå jeg og vendte og drejede mig, men om morgenen syntes jeg, at jeg ville sende en hilsen.

Engang var det forbudt at gå på græsset i Kongens Have – græsset må ikke betrædes – stod der. Men nogen gjorde det, og i dag kan vi sidde og ligge, som vi har lyst. Engang kunne man ikke få en barnevogn og cykel med i S-toget, fordi der ingen elevator var. Så byggede nogle kvinder en rampe, så man kunne køre ned. Den blev hurtigt fjernet, men i dag er der elevatorer. Engang kunne man ikke få sin barnevogn med bussen, men nogle kvinder gjorde det i protest, og i dag kan selv folk i kørestole komme med i bussen. Engang måtte folk ikke bo i deres kolonihaver. De skulle hjem i lejligheden, så de ikke fik for mange kåde tanker i alt det grønne og derfor ikke kunne arbejde. Men nogen gjorde det alligevel. Engang lå militærets område ubrugt hen, og nogen fandt på at bosætte sig der.

INGEN AF tingene er foregået uden kamp – uden politi og sirener – ingen af tingene er bare løst af sig selv uden sværdslag, og vi har brug for den kamp hele tiden. Der står på en gravsten i Thy over en gammel højskolemand, der hed Folke Trier: ” Jeg bringer glædeligt budskab – fjenden er i landet”. Det var en spejder, der kom ind i kongsgården i Frode Fredegods tid og sagde de ord. Og Folke syntes, de var så vigtige, at han satte dem på sin gravsten. Det er vigtigt med udfordringer, det er vigtigt at tænke sig om. Det er vigtigt at tage livet og livets indhold alvorligt.

I er ikke fjenden – I unge – selv om nogen opfatter jer som terrorister og den slags – men I er med til at ruske op i andedammen, så den ikke gror til andemad – I er med til at holde gryden i kog med jeres ungdommelige insisteren på at indrette jer, som I har lyst. Nemlig sammen med andre.

Det kan godt være, at der bli’r knust nogle ruder og lavet hærværk, men nogen skal jo gøre opmærksom på, at samfundet ikke kun er bygget til og for dem, der har penge, men at dr også er andre værdier, det er værd at værne om.

MIT barnebarn Emma sagde, da hun var syv år: ”Jeg mærker livet bruse i mig”.

Tak til jer for jeres kejtede måde at sige det samme på. Og held og lykke med jeres liv.

Ad blocker interference detected!

Also on FANDOM

Random Wiki